DIGITAL STORYTELLING


Co je to Digital storytelling (DS)?

"DS is a workshop-based practice where people learn to use digital media to create short audio and video stories, usually about their own lives. The idea is that this puts the universal human joy of storytelling and self-expression into the hands of everyone. Despite the use of cutting-edge technologies, the goal is simple and human."


Tento kurz nám pomohl ponořit se do tajů digitálního světa, pomoci něhož, a příběhů v něm vytvořených, můžeme předávat posluchačům, divákům či čtenářům důležité a zajímavé informace, znalosti a historky.

První den nás lektor seznámil s tím, co to vlastě DS je, jaká je historie těchto činností a kde všude se s digitálními příběhy můžeme setkat nebo naopak k čemu všemu je můžeme je využít - a to nejen ve výuce. 

Probrali jsme, proč je zajímavé tuto metodu žákům ve školách předkládat. Jaké benefity ve vzdělávání přináší, jaké jsou DS strategie a 5 principů, podle kterých se tvoří správný scénář. Lektor nás v průběhu celého týdne seznamoval s tipy na natáčení, audio nahrávání, práci s grafickými programy atd. Z své dlouholeté filmové praxe nám doporučil nejvhodnější zařízení a vybavení pro filmové natáčení. Co si případně do školy pořídit, co jak funguje a naopak co se dá zajistit jinak, než drahými investicemi.

Druhý den odpoledne jsme vyrazili do Museu Calouste Gulbenkian, kde jsme hledali inspiraci pro naše video-story.

Třetí den dopoledne jsme doladili náš videopříběh. Fotografie z muzea jsme nahráli do Adobe Express a dle připraveného scénáře poskládali tak, jak bylo třeba. Pomocí funkce "přidat mojí hudbu" a nebo pomocí "mikrofonku" jsme nahráli komentář k fotografiím. Důležité bylo pohrát si s délkou jednotlivých snímků, tónem hlasu, strukturou příběhu a nakonec připravit v Adobe Express animovanou titulní stránku k videu.

Po obědě jsme jeli pracovat do terénu, k řece Tejo, do areálu EXPO ´98. Představili jsme si různé metody a formáty, jak pracovat. Především nás zaujala metoda CLOSAT, s pomocí které jsme si na místě zkusili náhodnými indiciemi vytvořit příběh:

CLOSAT 

C - characters / L - location / O - objects / S - situation / A - action / T - theme

Zaujali nás i další zajímavé náměty do výuky a témata, která se dají DS zpracovat (malá ukázka):

  • komunitní projekty
  • studium lokální architektury
  • Genealogy - studium rodinné historie
  • místní hrdinové
  • plakáty nebo komerční oznámení
  • DS o třídních experimentech či školních výletech
  • filmové trailery nebo knižní či historické události
  • propaganda - Fake News a mnoho dalších


Pomůcky, které nám pomohou při tvorbě příběhů:


Čtvrtý den jsme se věnovali tvorbě vlastního komiksu. Připravili jsme si 5 fotografií z terénu, příběh a tvořili jsme. Nejprve jsme v programu Clip2Comic fotografie přeformátovali do komiksového vzhledu. Poté jsme je nahráli do našeho účtu v Adobe Express a pomocí grafického programu vytvořili náš projekt. Jednou jsme ho zasadili již do předpřipravených "grids" - fotorámečků a podruhé jsme si fotografie sami rozvrhli tak, jak jsme chtěli, aby finální dílo vypadalo dle našich představ. Text jsme doladili buď pomocí "bublin" nebo pouze v textovém poli. Jak kdo chtěl.

Video "Parisian Love" - ukázka příběhu bez použití foto či video, jen textu a hudby a Google Search

Poslední den jsme pilně pracovali na závěrečném projektu - audio příběh. Opět z fotografií, které jsme nasbírali v terénu v průběhu předchozích dnů a dle scénáře, který jsme si měli připravit za domácí úkol, jsme nahráli audio záznam cca 3-4 min dlouhý.

Následovala práce v audio programu AUDACITY. V něm jsme se učili jak zvuk vyčistit, vystříhat nepoužitelné pasáže a připravit finální verzi záznamu. Do něj jsme pak, pomocí zvuků, které jsme si našli na internetu, dohráli podkres.