Structured educational visits to schools & training seminars in Iceland


Tento kurz nabízí účastníkům dva hlavní programové cíle: 

  1. seznámit se a poznat hostitelskou zemi - Island,
  2. díky návštěvám místních škol, nahlédnout do islandského vzdělávacího systému a inspirovat se metodami a postupy, které se u nich dlouhodobě osvědčily.

Na kurzu se sešlo 109 účastníků z 19ti evropských zemí. To nám samo o sobě poskytlo velkou inspiraci, možnost vzájemné diskuse, plánování on/offline vzdělávacích projektů, společné trávení času a zajímavou spolupráci na závěrečné prezentaci.


V průběhu jednoho týdne jsme měli na přednáškách možnost dozvědět se mnoho důležitých informací o historii Islandu, jeho přírodních krásách a unikátech, o literatuře, vzdělávacím systému, kultuře a dalších fascinujících momentech ze života tohoto jedinečného národa.

Čas jsme věnovali i hlubšímu pochopení a významu práce na evropských vzdělávacích projektech. Dostali jsme řadu tipů a nápadů, jak spolupráci např. na Erasmus+ aktivitách ještě více vyladit a propojit nejen s evropskými cíli, ale i s vlastními potřebami dané školy.

Velkým zážitkem byly dva celodenní výlety, které nám umožnili nahlédnout do nitra fascinující krásy místní přírody. Nepřeberné bohatství této krajiny, kde se ledovce střídají se sopečnými krátery, studený oceán se doplňuje s horkými prameny vyvěrajícími vysoko v horách, počasí se změní z léta na zimu v průběhu několika málo hodin, nás učarovalo. Stejně tak jako naprosto samozřejmá znalost anglického jazyka kohokoliv, na koho jsme měli možnost se obrátit. Tyto a další zážitky budeme rozhodně dále sdílet s ostatními kolegy. A žákům dáme nahlédnout do tajů této země v průběhu školních hodin, kam zakomponujeme různé aktivity, které jim tuto zemi blíže představí.

I přes aktuální epidemické komplikace se nám nakonec podařilo navštívit místní školy, které byly ochotny sdílet své zkušenosti, podělit se o své vzdělávací a organizační metodiky a pozvat nás mezi sebe, abychom mohli obdivovat jejich absolutní fokus na jednotlivce, jeho rozvoj a podporu. Nejvíce nás oslovila práce s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami. S obdivem jsme poslouchali, kolik jazyků se děti běžně učí (islandština, angličtina, dánština, španělština/němčina), jak funguje komunikace s rodiči, jak pracují s klíčovými kompetencemi a mnoho dalšího.


Závěr pobytu byl věnován skupinovým prezentacím všech účastníků, kde jsme shrnuli nejzajímavější postřehy z celého pobytu, vyzdvihly aktivity, které budeme aktivně přenášet do naší výuky a zhodnotili přínos celého programu kurzu.