KURZ - Santander, Španělsko

Multimedia in education, AI, Digi toys in education


Účastnice: Jana Vobecká
Termín: červenec 2024
Místo: Santander, Španělsko
Organizátor kurzu: Edutime s.r.o.
Téma kurzu: ICT nástroje, robotika, umělá inteligence, kreativní technologie pro výuku na 1. stupni ZŠ

Proč právě tento kurz?

Doufala jsem, že se více "otrkám" v oblasti IT, získám větší sebejistotu při používání nových technologií a především, že si odnesu inspiraci pro výuku s dětmi na 1. stupni. Chtěla jsem zkrátka překonat ostych z techniky a naučit se nové přístupy, které budou pro děti zábavné i přínosné.

Co kurz přinesl?

Kurz byl pestrý, prakticky zaměřený a nabitý moderními technologiemi, které lze využít už od 1. třídy. Překonala jsem počáteční nejistotu v technických oblastech a zjistila jsem, že i složitější technologie lze uchopit jednoduše a srozumitelně. Největším přínosem byl praktický kontakt s nástroji jako Tale-Bot, Ozoboti nebo Micro:bit, a také nové nápady, jak využít AI ve výuce. Navíc jsem získala novou chuť zkoušet a nebát se chyb.

Co jsme dělali jednotlivé dny?

1. den:
Úvodní seznámení s účastníky, sdílení očekávání, představení škol. Zahájili jsme práci s robůtky Tale-Bot Pro, kteří jsou vhodní už pro děti od 1. třídy díky jednoduchému ovládání a přehledným podložkám.

2. den:
Vyzkoušeli jsme si hru Scottie Go!, která rozvíjí logické myšlení při programování a je ideální spíše pro starší děti na 1. stupni. Vyžaduje pečlivé plánování kroků a je propojena s aplikací na tabletu.

3. den:
Návštěva 3D tiskárny FABLAB v centru Santander. Po inspirativní prezentaci jsme si sami vyzkoušeli tvorbu pomocí laserové tiskárny – zážitek, který rozšiřuje představy o možnostech kreativní výuky.

4. den:
Práce s Micro:bit – programovali jsme jednoduchý indikátor světla (sluníčko/měsíček). Také jsme si vyzkoušeli 3D brýle a 3D tužku, která je dobře využitelná i pro menší děti.

5. den:
Příprava a tvorba závěrečných projektů podle individuálního výběru témat. Zaměřila jsem se na technologie, které mě zaujaly a ve kterých vidím smysl pro výuku malých dětí.

6. den:
Celodenní výlet s možností další diskuse o tématech kurzu a výměně zkušeností.

7. den:
Prezentace závěrečných projektů. Bylo přínosné vidět, jak ostatní přistoupili k výběru nástrojů – učitelé 1. stupně pracovali převážně s robůtky, zatímco kolegové z vyšších stupňů využili např. Micro:bit či programování robotů na pokročilé úrovni.

Nové nástroje, které využiji ve výuce:

  • Tale-Bot Pro – jednoduchý robot ideální pro malé děti

  • Scottie Go! – interaktivní hra pro rozvoj algoritmického myšlení

  • Ozoboti – roboti řízení barevnými kódy, vhodní spíše pro starší děti

  • Micro:bit – jednoduchý programovatelný čip pro tvorbu digitálních projektů

  • 3D tužka – kreativní nástroj využitelný i s menšími dětmi

  • AI (např. ChatGPT) – tvorba prezentací a vyhledávání informací do hodin

  • FABLAB 3D tisk – inspirace pro práci s 3D tiskem ve škole

Osobní reflexe

Tento kurz pro mě znamenal víc než jen profesní posun. Překonala jsem obavy z techniky a naučila se, že stačí chtít a zkoušet. Získala jsem velkou dávku inspirace pro výuku na 1. stupni a hodně si odnáším i po osobní stránce – byl to můj první samostatný výjezd do zahraničí a všechno se skvěle povedlo.

Mám velkou radost, že se mohu podělit s kolegy – připravuji sdílení poznatků, ukázku dokumentu s odkazy i nápady, co do výuky zařadit. 


Jana Vobecká